تسلط پوتين بر كابينه جديد دولت روسيه
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 

رييس‌جمهوري روسيه اعضاي دولت جديد اين كشور را كه اغلب از وفاداران و نزديكان وي هستند، اعلام كرد و گفته مي‌شود اين اقدام وي محدوديت‌هايي را براي نخست‌وزير اين كشور جهت اعمال برنامه‌هاي اصلاحاتي خود ايجاد مي‌كند.

 به نقل از خبرگزاري رويترز، ولاديمير پوتين،‌ رييس‌جمهوري روسيه، ولاديمير كولوكولتسف، رئيس پليس سابق مسكو را به عنوان وزير كشور معرفي كرده و اين مساله نشان‌دهنده اعتماد رئيس‌جمهوري روسيه به فردي است كه در استفاده از اهرم نظامي عليه معترضان ضد كرملين دست داشت.

ولاديمير پوتين در گفت‌وگو با اعضاي كابينه دولت جديد روسيه اظهار داشت: كار ما سخت‌ خواهد بود چرا كه وضعيت اقتصادي جهان چندان مطلوب نيست و بسياري از مسائل در هاله‌‌اي از ابهام به سر مي‌برد.

پوتين همچنين با چالش‌هاي بسياري در داخل روسيه مواجه است و فعاليت‌هاي جناح مخالف در اين كشور نسبت به سال‌هاي گذشته تشديد يافته است.

از سوي ديگر خبرگزاري شينهوا گزارش داد، ديميتري مدودف،‌ نخست‌وزير روسيه در نشست كابينه اين كشور هفت مورد را به عنوان اولويت‌هاي دولت جديد مشخص كرد كه بدين شرح است: حركت به سمت برنامه‌هاي توسعه اجتماعي اقتصادي، مشخص كردن برنامه‌هاي بودجه براي سه سال آينده، افزايش حقوق كارگران در زمينه‌هاي اجتماعي به خصوص، بهبود فضاي سرمايه‌گذاري، اصلاح خدمات عمومي، خصوصي‌سازي شركت‌هاي دولتي و به كارگيري مكانيزم "دولت باز".

نخست‌وزير روسيه اعلام كرد: دولت نبايد خود را به مسئوليت‌هاي ذكر شده محدود كند و بايد براي آباداني كشور، احقاق حقوق مردم و يافتن راهكار براي بهبود وضعيت اقتصادي تلاش كند.

مدودف با اشاره به اين كه سه چهارم مقام‌هاي دولت جديد چهره‌هايي تازه هستند، خاطرنشان كرد: اين‌ها افرادي تازه هستند كه پيش از اين اغلب در دولت فعاليت نداشتند.

كابينه تحت رهبري مدودف شامل يك معاون اول نخست وزير، هفت معاون و 21 وزير است.

مدودف ليست پيشنهادي خود را پيش از حضور در نشست سران گروه هشت كه 18 و 19 مه برگزار شد ارائه داده بود و پوتين اين ليست را پس از يك هفته بررسي و با اكثريت آراء قانون‌گذاران تائيد كرد.

بر اين اساس، آركادي دووركوويچ به عنوان دستيار رييس‌جمهوري منصوب كرد. مدودف، اولگا گولودتس، معاون شهردار سابق مسكو را به عنوان معاون نخست‌وزير روسيه معرفي كرده است.

همچنين ماكسيم توپيلين به عنوان وزير كار و توسعه اجتماعي و ورونيكا سكوورتسووا به عنوان بهداشت عمومي منصوب شدند.

در همين حال در كابينه دولت روسيه دو وزارت جديد با عناوين وزارت توسعه شرق دور و وزارت ارتباطات دولت باز اضافه شدند كه در راس آنها به ترتيب ويكتور ايشايف و ميخائيل آبيوسوف قرار دارند.

وزارت ارتباطات دولت باز با هدف از ميان بردن فاصله ميان قانونگذاران و مردم عادي ايجاد شده است.

ايگورشووالوف در دولت جديد همچنان به عنوان معاون اول نخست وزير باقي ماند و در عين حال سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز همچنان به كار خود در راس دستگاه ديپلماسي روسيه ادامه خواهد داد.

در همين حال آندري بلوسوف به عنوان وزير تحولات اقتصادي معرفي شد.

پوتين خطاب به مدودف اعلام كرد: من براي شما و همه همكارانتان آرزوي موفقيت مي‌كنم.

وي خاطرنشان كرد: دولت جديد روسيه با چالش‌هاي بسياري در زمينه توسعه اين كشور با توجه به فضاي اقتصادي نامطمئن جهاني مواجه است.

رئيس‌جمهوري روسيه عنوان داشت: هرچند در سال‌هاي گذشته اقدامات بسياري صورت گرفته اما تمامي اهداف محقق نشده‌اند و هنوز كارهاي بسياري براي انجام دادن وجود دارد.

براساس گزارش خبرگزاري رويترز، آناتولي سرديوكف و ديميتري روگوزين در دولت جديد همچنان سمت‌هاي وزير دفاع و معاون نخست وزيري روسيه را برعهده دارند.

كابينه رييس‌جمهوري جديد روسيه متشكل از وفاداران وي است و اين مساله باعث مي‌شود نخست وزير اين كشور براي عملي كردن طرح اصلاحات خود با محدوديت‌هاي بيشتري مواجه باشد.

ديميتري مدودف 46 ساله پس از آنكه ولاديمير پوتين در انتخابات رياست جمهوري روسيه به پيروزي دست يافت به عنوان نخست وزير اين كشور اعلام شد.

وي متعهد شد سياست‌هايي را در راستاي رشد اقتصادي اتخاذ كند و حوزه اختيارات بخش خصوصي را افزايش دهد.

پيش از اين فرآيند طولاني مدت و نسبتا محرمانه تشكيل دولت در روسيه نگراني‌هايي را در اين باره ايجاد كرده بود كه ممكن است دولت جديد اين كشور تنها به دست گروهي خاص از نزديكان رئيس جمهوري جديد سپرده شود.

مدودف در سخنراني خود در نشست سران گروه هشت سعي داشت به اين شايعات پايان دهد كه دولت آتي روسيه متشكل از تعداد بسياري از هواداران پوتين خواهد بود.

وي در كمپ ديويد اعلام كرد: روسيه به دنبال تشكيل دولت كاملا جديد است و به همين دليل فرآيند تشكيل دولت در مقايسه با گذشته زمان بيشتري به طول انجاميده است.

مدودف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود: ما برنامه‌هايي داريم كه در مرحله نخست بحران مورد آزمون قرار گرفته است و ما مي‌توانيم در صورت نياز اين برنامه‌ها را عملي كنيم. انتظار مي‌رود چهره‌هاي جديدي در دولت روسيه به چشم بخورد.

منابع اعلام كرده‌اند پوتين 59 ساله به دنبال آن است تا نفوذ خود را بر سياست اقتصادي افزايش دهد.

بازگشت پوتين به كرملين در حالي صورت گرفته كه تظاهرات‌هاي گسترده‌اي در روسيه عليه حكمراني 12 ساله وي در اين كشور در جريان است.

در حال حاضر هزاران تن از روس‌ها خواستار ايجاد تغييرات بنيادين در عرصه سياسي روسيه شده‌اند و اين در حالي است كه رهبران اين كشور اين معترضان را ناديده مي‌گيرند.

يك تحليل‌گر سياسي اعلام كرد: آنها در تشكيل دولت بسيار مشكوك عمل مي‌كنند و اين مساله باعث بدتر شدن فضاي سياسي مي‌شود.

از سوي ديگر، جرمان گرف، يكي از مقام‌هاي اقتصادي سابق روسيه مي‌گويد: با اين حال پوتين آماده است تا به نظرات روس‌ها توجه كند و در راستاي دست يابي به اقتصادي پايدار گام بردارد.

گرف در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت كمپين انتخاباتي نشان داده است كه پوتين براي تغييرات آمادگي كامل را دارد، هرچند شايعات زيادي در اين زمينه شكل گرفته است.

با وجود اين كه آخرين آمار نشان مي‌دهد كه اقتصاد روسيه شاهد رشد 9 / 4 درصدي بوده است، ناآرامي‌ها در اين كشور باعث شده است تا تعادل اقتصادي تا حدودي دچار مشكل شود. پوتين كه از حضور در نشست سران گروه هشت خودداري كرد، تاكنون موضع مردمي‌تري از خود نشان داده است.

وي پيش از اين حكمي را امضا كرد كه براساس آن خودروهاي دولتي نبايد از آژير استفاده مي‌‌كردند و اين مساله به عنوان اقدامي نمادين در نظر گرفته شد كه نشان مي‌داد پوتين به مردم كشورش اهميت قائل است.


May 22nd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی